استفاده از آب برای درمان بیماری ها روش جدیدی نیست. در حقیقت، صدها سال انجام شده است و اکنون بخشی جدایی ناپذیر از روشهای طب سنتی است. با این وجود، بسیاری از ما با مفهوم هیدروتراپی و اینکه دقیقاً چگونه می تواند به سلامتی و رفاه ما کمک کند، ناآشناییم.

هیدروتراپی یا “آب درمانی” استفاده از آب برای رفع ناراحتی و ترویج بهزیستی جسمی است. تعدادی از روش های درمانی و رویکردهای درمانی از خاصیت درمانی آب برای تسکین درد استفاده می کنند و از واکنش بدن در برابر محرک های گرم و سرد بهره می برند. در واقع، از آب سرد برای تحریک و نیرو بخشیدن و افزایش فعالیت درونی بدن استفاده می شود، در حالی که از آب گرم برای آرامش و تسکین استفاده می شود و باعث کند شدن فعالیت درونی بدن می شود. تناوب بین درمان های آب گرم و سرد می تواند به بهبودی جراحات، تقویت کارکردهای ارگان های مختلف بدن و کاهش هرگونه التهاب کمک کند. استفاده از آب در درمان بیماری های مختلف از جمله آرتروز و مشکلات روماتیسمی نیز بسیار مفید است. آب درمانی با شنا متفاوت است زیرا شامل تمرینات خاصی است که شما در استخر آب گرم انجام می دهید. دمای آب معمولاً ۳۳-۳۶ درجه سانتیگراد است که گرمتر از یک استخر معمولی است.

معمولاً یک فیزیوتراپیست یا دستیار فیزیوتراپیست با آموزش تخصصی به شما نشان می دهد که چگونه می توانید این تمرینات را انجام دهید. تمرکز تمرینات می تواند بسته به وضعیت شما، برای کمک به دامنه حرکت یا قدرت شما تنظیم گردد.

آب درمانی با آکواریوبیک که می تواند کاملاً سخت باشد، متفاوت است: زیرا به طور کلی بیشتر روی حرکات آهسته ، کنترل شده و آرام سازی متمرکز است.

آیا آب درمانی مشابه آبگرم درمانی است؟

آبگرم درمانی مبتنی بر این تئوری است که محتوای معدنی آب آبگرم دارای خواص سلامتی خاصی است. در بسیاری از کشورهای اروپایی، آب درمانی اغلب در آبگرم انجام می شود.

از اروپا تا کارائیب، بسیاری از هتل های لوکس در ایام تعطیلات آب درمانی را ارائه می دهند و برای شما این امکان را فراهم می کنند تا از بسیاری از تأثیرات مثبت آب درمانی استفاده کنید. هیدروتراپی شامل انواع مختلفی از درمان ها از جمله استفاده از استخرهای آب درمانی، حمام های حرارتی، سونا، اتاق های بخار  و موارد دیگر می باشد مثلا استخرهای غوطه وری یا اتاق های یخ و برف مصنوعی، گردش خون بدن را فعال می کنند. اگرچه تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد در محتوای معدنی آب ممکن است تغییراتی ایجاد کند. اما مطالعات دیگر نشان می دهد که آب درمانی بدون در نظر گرفتن آب مورد استفاده از مزایای قابل توجهی برخوردار است.

برای چه نوع آرتریت (التهاب مفاصل) از آب درمانی استفاده می شود؟

آب درمانی صرف نظر از اینکه برای تعداد بسیاری از مفاصل شما مفید است. در مواردی که جراحی تعویض مفصل داشته باشید یا درد کمر دارید و یا برای درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت پسوریاتیک و آرتروز مکرر کاربرد دارد اما در صورتی که مایل به امتحان کردن باشید، می تواند برای انواع دیگر آرتروز استفاده شود.

آب درمانی چگونه کمک می کند؟

۱- تنش عضلانی را کاهش داده و درد را تسکین می دهد

بی وزنی که در زیر آب احساس می کنید، تنش در اندام ها را کاهش می دهد، درد عضلات را تسکین داده و آن ها را تقویت می کند. بعلاوه، هیدروتراپی باعث ترشح اندورفین ها می شود و به عنوان یک تسکین دهنده درد طبیعی عمل می کند و باعث کاهش بیشتر درد عضلات می شود.

۲- عضلات آسیب دیده را تقویت می کند

غوطه ور شدن در آب گرم یا گرم باعث افزایش دمای بدن، افزایش جریان خون در سیستم گردش خون و در نتیجه کاهش درد می شود. گردش خون بهبود یافته به نوبه خود به بهبودی بافت های آسیب دیده و احیای عضلات یا مفاصل آسیب دیده کمک می کند.

۳- سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

افزایش جریان خون و گردش گلبولهای سفید خون در بدن باعث می شود لنف (یک مایع سیستم ایمنی بدن که به جمع آوری و خلاص شدن از مواد ناخواسته از بدن کمک می کند) کارآمدتر شود و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را قوی تر می کند و به تقویت آن در مبارزه با سرماخوردگی و بیماری ها کمک می کند.

۴- سم زدایی را تشویق می کند

سونا و اتاق بخار باعث تعریق زیاد می شود که روش اصلی بدن برای از بین بردن سموم است. در آب درمانی سم زدایی ناخالصی ها و سموم از طریق پوست پاکسازی می گردد.

۵- استرس را تسکین می دهد

با کمک به کاهش فشار خون ناشی از استرس، آب درمانی می تواند بطور موثری از استرس شما بکاهد. همچنین ممکن است واکنش بدن در برابر اضطراب را کند کرده و اندورفین ها را آزاد کند. گرمای آب باعث می شود عضلات شما شل شود و درد مفاصل شما را کاهش دهد و به شما در ورزش کمک می کند. همچنین از آب می توان برای ایجاد مقاومت در برابر حرکت مفاصل استفاده کرد. با فشار دادن بازوها و پاها در مقابل آب، می توانید قدرت عضلات خود را نیز بهبود بخشید.

آب درمانی چقدر موثر است؟

مطالعات علمی نشان داده است که آب درمانی می تواند قدرت و تناسب اندام عمومی را در افراد با انواع مختلف آرتروز بهبود بخشد. این تمرینات می تواند متناسب با نیازهای فردی شما باشد ، بنابراین می توانید به آرامی و به تدریج قدرت و انعطاف پذیری خود را تقویت کنید.

ورزش و گرمای آب ممکن است باعث شود بعد از درمان احساس خستگی کنید، اما این کاملاً طبیعی است. به طور کلی، آب درمانی یکی از مطمئن ترین روش های درمانی برای آرتروز و کمردرد است.

منبع:

https://www.healthandfitnesstravel.com/blog/why-is-hydrotherapy-good-for-you

https://www.versusarthritis.org/about-arthritis/treatments/therapies/hydrotherapy/

One thought on “آب درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *