مایو زنانه اسلامی (burkini یا burqini) نوعی لباس شنا برای زنان مسلمان و قائل به رعایت حجاب است که تمام بدن را بجز صورت، دست و پا می پوشاند؛ در حالی که برای شنا کردن و انجام و ورزش های آبی به اندازه کافی سبک و مناسب است. 

 این لباس شنا برای احترام به سنت های اسلامی وهمچنین به منظور محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید پوشیده می شود.

 در سال ۲۰۱۶ ، تعدادی از شهرداری های فرانسه پوشیدن بورکینی را ممنوع اعلام کردند که باعث جنجال بین المللی و اتهامات مربوط به اسلام هراسی شد.  تبلیغات عمومی باعث افزایش قابل توجهی در تبلیغ، به ویژه فروش این محصول به افراد غیرمسلمانان و افراد مستعد سرطان پوست شد.  پس از این وقایع، شرکت زانتی حدود ۷۰۰،۰۰۰ بورکینی  در سراسر جهان فروخت.

بورکینی یک لباس سنتی اسلامی نیست. ابتکار طراحی چنین لباس شنایی متعلق به آهدا زانتی، یک مسلمان استرالیایی اختصاص دارد.  زانتی اظهار داشته است که تجربه های متعددی بر طراحی لباس شنای مبتکرانه او یعنی همان بورکینی تأثیر گذاشته است.  زمانی اون مشغول تماشای خواهرزاده ی خود بوده که مشغول بازی نتبال بوده است درحالیکه او لباس های سنتی مسلمان  از جمله روسری به سر داشته است.  زانتی همان جا به فکر طراحی یک لباس شنای مناسب برای زنان ورزشکار مسلمان می افتد که معتقد بوده فقدان لباس ورزشی برای دختران و خانم های مسلمان موجب محدودیت فعالیت های ورزشی و بدنی آنها گردیده است. همچنین زانتی از این موضوع آگاه بود که بدون لباس مناسب شنا، زنان جامعه مسلمان از رفتن به استخرهای عمومی و سواحل نگران اند و کمتر تمایلی به حضور در این اماکن دارند؛ چون محدودیتهای فرهنگی در فعالیتهای بدنی آنها پیامدهای جدی در بحث سلامتی زنان ایجاد کرده است.

 ایجاد بورکینی در واقع واکنشی به شورش های کرونولای ۲۰۰۵ در سیدنی استرالیا بود.  در تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۰۵  تعداد اندکی از غریق نجات های داوطلب گشت و گذار درگیر دعوا با برخی از جوانهای خاورمیانه شدند.  موضوع از این قرار بود که یک بحث شدید کلامی نهایتا منجر به زدوخورد فیزیکی گردید. در این بین، یكی از غریق نجات ها پس از افتادن روی زمین و ضربه خوردن به سرش، به شدت صدمه دید. آخر هفته پس از این درگیری، گروهی از مردم در پی تحریک نژادی از سوی هزاران استرالیایی سفید پوست در ساحل شمالی کرونولا جمع شدند و به اعتراض پرداختند. در پی این اعتراضات، قوانین سختی در استخدام زنان غریق نجات مسلمان به وجود آمد و محدودیت هایی از سوی استرالیا در این خصوص اعمال شد. زنان مسلمان از لباس شنای موجود در آن دوره ناراضی بودند. تا اینکه در سال ۲۰۰۷ ، زانتی یونیفرمی طراحی کرد تا توسط غریق نجات های زن مسلمان پوشیده شود: یک لباس شنا دو تکه زرد و قرمز مخصوص که سر و بدن به طور پوشانده شود.

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Burkini

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *