بسیاری از افراد از این نکته غافل اند که نگهداری و مراقبت از لباس شنا امری بسیار مهم است که در صورت نادیده گرفتن آن، عمر مفید مایو بسیار کوتاه تر از آن چیزی خواهد بود که انتظار می رود؛ لذا رعایت برخی نکات در نگهداری و مراقبت از لباس شنا ضروری است.

در ابتدا باید عنوان کرد که گرما، مواد شیمیایی، کرم ضد آفتاب و مواد آرایشی، شن، سنگ و سایر سطوح خشن و رطوبت کیسه های پلاستیکی از عواملی هستند که طول عمر مایو را به شدت کاهش می دهند، لذا بکار بردن راهکارهای مناسب و ساده برای جلوگیری از آنها می تواند از فرسوده شدن مایو جلوگیری کند. سعی کنید چند دست لباس شنا داشته باشید و مداوم آن ها را تعویض کنید، با این کار آن ها شکل کلی شان را حفظ می کنند. هر کاری می کنید موارد زیر را به هیچ وجه انجام ندهید:

لباس شنا را نچلانید! بهتر است از یک حوله بزرگ برای جذب آب استفاده کنید و آن را در جای خنک و خشک قرار دهید. از قرار دادن مایو در معرض آفتاب طولانی مدت خودداری کنید؛ هیچ گاه از سشوار استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است باعث آسیب به پارچه و تغییر شکل آن و نیز موجب فشار آمدن و درنتیجه خراب شدن جنس آن گردد. به جای این کار لباس شنا را به دور یک حوله بپیچید و بگذارید آب درون آن خالی شده و خشک شود. هیچ گاه لباس شنا را درون ماشین لباسشویی و یا خشک کن نیندازید. این ماشین ها جدا می توانند به لباس شنا آسیب بزنند. از شوینده های شیمیایی به هیچ وجه استفاده نکنید. از مواد شوینده ملایم بدون آنزیم و مخصوص پارچه های ظریف استفاده کنید و برای خشک شدن آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید بلکه در هوای آزاد روی سطح صاف قرار دهید. علاوه بر این هیچ گاه لباس شنا را روی یک میله فلزی پهن نکنید زیرا بر روی مایو جا انداخته و ممکن است علامت زنگ زدگی بر روی آن ایجاد کند که در این صورت به هیچ عنوان پاک نخواهد شد. بهتر است آن را به یک چوب لباسی مناسب آویزان کنید.

از پوشیدن مایو در سونا و جکوزی آب گرم اجتناب کنید؛ گرمای شدید آنجا می تواند جنس آن را تخریب کند. با گذشت زمان و طی تماس طولانی مدت مایو با گرما، ابتدا رنگ خود را از دست می دهد، سپس خاصیت ارتجاعی آن تحلیل رفته و درزهای آن فرسوده می شود و حتی به مرور زمان در مناطق پر تنش مانند باسن شفاف می شود؛ زیرا الیاف کشش و تجزیه می شوند و افزایش دما موجب کاهش کشش اسپندکس مایو می گردد.

لباس شنای خود را پس از هر بار استفاده با آب بدون کلر بشویید؛ حتی اگر در آب نرفته اید و فقط آفتاب گرفتید، بازهم آن را پس از استفاده شستشو دهی؛ کلر موجود در آب استخرها نیز بیشتر از نمک دریا لباس شنا را سخت و خشک کرده و در صورت شسته نشدن، الیاف مایو به تدریج پوسیده شده و رنگ آن از حالت اولیه خارج می شود. زمانی که مایو به تن دارید از خوابیدن بر روی سطوح خشن مانند سکوهای کنار استخر یا صندلی های چوبی خودداری کنید و قبل از نشستن یا دراز کشیدن حتما با یک حوله تمیز سطح مورد نظر را بپوشانید.

 برای شستشوی مایوهای خود اصلا از ماشین لباسشویی استفاده نکنید و بهتر از آنها را با آب سرد و دست شستشو دهید. زیرا شستشوی طولانی مدت و با سرعت زیاد در ماشین لباسشویی الیاف مایو را سست می کند و موجب پارگی و کاهش استحکام آن می گردد.

لباس شنایی که به تازگی پوشیده شده است، نباید مدت طولانی در مکانی بسته مانند کیف یا کیسه پلاستیکی قرار گیرد چون امکان رشد قارچ و باکتری فراهم می شود. بایستی در اسرع وقت آنها را با آب بشویید.

حتما لکه های روغنی و چربی روی آن را سریعا پاک کنید؛ در صورت تعلل، موجب ماندگاری و زرد شدن مایو می شود. کرم های ضد آفتاب و روغن های برنزه کننده حاوی فرمولاسیون های شیمیایی هستند که تهدیدی جدی برای الیاف و تاروپود پارچه لباس شناست.

منبع: https://www.realsimple.com/beauty-fashion/clothing-care/how-to-care-for-swimsuit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *